A könyvtári szolgáltatás bár, tárgyi adómentes, de e
tekintetben az adóalany - opciós jogon - adófizetési kötelezettséget
választhat. Ez esetben a könyvtári szolgáltatásból adódó bevételei után
kedvezményes mértékű adó fizetésére köteles, de a szóban forgó tevékenységével
kapcsolatos beszerzéseit terhelő adó levonására is jogosult. Lényeges, hogy
ebben az esetben a törvény a tevékenységet tekinti - az adóalany
választásától függően - adókötelesnek, nem pedig a szervezetet. Így az
adózást nemcsak a könyvtárak választhatják, hanem például a
művelődési házak és az iskolák is. Választásuk természetesen csak
könyvtári tevékenységükre vonatkozhat. E választások kötik az adóalanyt, ha
ugyanis élt választási jogával, akkor attól a választást követő második adóév
végéig nem térhet el.
Közös beruházás Áfa-ja
A polgári jog lehetőséget ad a jogalanyoknak a jogok,
kötelezettségek, valamint az egész szerződéses pozíció átruházására, az
adójogban azonban ilyen lehetőség nincs. Az adóalanyisággal járó jogokat és
kötelezettségeket csak az adóalany gyakorolhatja, az adójogviszony alanyisága
nem ruházható át. (Természetesen egyes eljárási cselekmények esetében nincs
akadálya ügyleti képviseletnek, de ezzel az adóalanyisággal járó jogok nem
szállnak át, továbbra is az adóalany lesz a jogviszony alanya.) A gesztorságra
vonatkozó megállapodás önmagában nem feltétlenül teremti meg annak a lehetőségét,
hogy a gesztor önkormányzat a társönkormányzatok képviseletében eljárva a
teljes beruházás Áfa-ját visszaigényelje. Ez csak az
1992. évi LXXIV tv. 4.§ (2) foglalt feltételek
teljesülése esetén lehetséges.
Jövedelemadó 1 %-a
Van-e olyan szervezet a településen, mely részére
magánszemélyek jövedelemadójuk egy százalékát felajánlhatják? Milyen
szervezetek jöhetnek szóba, és milyen feltételeknek kell megfelelniük?
-
az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény szerinti -
társadalmi szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói
érdekképviseleti szervezetet) - alapítvány, feltéve mindkét esetben,
hogy azokat a bíróság a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első
napja előtt legalább három évvel nyilvántartásba vett, és
alapszabálya, illetőleg alapító okirata szerint az említett rendelkező
nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel a közhasznú
szervezetekről szóló törvény 26. § c) pontjában meghatározott tevékenységgel
ténylegesen foglalkozik,
-
közalapítvány, feltéve,
ha alapító okirata szerint közhasznú tevékenységgel foglalkozik (itt nincs
időbeli feltétel). Közhasznú tevékenység: betegségmegelőző és gyógyító,
szociális, kulturális, oktatási, tudományos, kutatási tevékenység, a gyermekek,
a fiatalok, az idős korúak, a fogyatékosok, a hátrányos helyzetűek segítése, a
magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek, a határon túli magyarság támogatása,
környezetvédelem, műemlékvédelem, természetvédelem, gyermek- és ifjúságvédelem,
közlekedésbiztonság, állampolgári jogok, közrend, közbiztonság védelme,
valamint gyermek-, ifjúsági és szabadidősport, illetve a fogyatékosok
sporttevékenységével való foglalkozás.
Önkormányzati képviselők természetbeni juttatása
1994. évi LXIV törvény 16.§ (1) bekezdés a) pontja lehetőséget ad természetbeni juttatásként utazási
bérlet adására, illetőleg annak pénzbeli megváltására. A 16. § (2)
bekezdése csak a természetbeni juttatást mentesíti a személyi jövedelemadó
alól, a pénzbeli megváltást nem.
Ha az önkormányzati képviselő az utazási bérlet helyett
pénzt kap, majd a vásárolt bérletet - annak lejáratát követően - átadja a
kifizetőnek (azaz a cél szerinti felhasználásról utólag elszámol), akkor az
említett pénzösszeg a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
(SzJA tv.) 7. § g) pontja alapján tekinthető adómentesnek.
A természetbeni juttatás pénzbeli megváltása nem minősül
költségtérítésnek, ezért az igazolás nélküli elszámolás szabályai sem
érvényesíthetők ebben a körben. Ez azonban nem eredményezhet valós hátrányt,
mivel a SzJA tv. 7. § g) pontja alkalmazásával ténylegesen a bérletre fordított
pénzbeli juttatás után nem kell adózni.
Művelődési
intézményi szolgáltatás
Adómentes
művelődési intézményi szolgáltatások
(SzJA tv.
1. számú melléklet 8.6. pontja)
1998/30.
APEH iránymutatás
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1.
számú mellékletének 8.6. pontja szerint "művelődési intézményi szolgáltatást" nyújtó művelődési intézmények körébe a következők tartoznak:
Állami és
önkormányzati költségvetési fenntartású
- közművelődési intézmények és közkönyvtárak,
- előadóművészeti intézmények (Magyar Állami Operaház,
színházak, hivatásos szimfonikus zenekarok, énekkarok, zene- és
táncegyüttesek).
Ezen intézmények szolgáltatása minősülhet adómentes
természetbeni juttatásnak.
Az előzőek a kulturális javak védelméről és a muzeális
intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló
1997. évi CXI. törvény és a művelődési és közoktatási miniszter feladatáról,
hatásköréről és hatósági jogköréről szóló 47/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet,
valamint a PM és az MKM szintű szakmai egyeztetésen alapulnak.
Az Adó és Ellenőrzési Értesítőben megjelent, 201/1997.
számú ismertetőben foglalt szolgáltatások is csak az előbbi művelődési
intézmények szervezésében lehetnek adómentesek. (PM Jövedelemadók
Főosztálya 5436/1/97. - APEH Adónemek Főosztálya 92800001932/98.; AEÉ 1998/4.)
A kifizető által juttatott színházjegy, színházbérlet
adómentes természetbeni juttatásnak minősül.[Szja tv. 1. számú melléklet 8.6 pont] 1997/201. APEH
iránymutatás
A kifizető által a magánszemély részére vásárolt
színházjegy vagy színházbérlet a SzJA tv. 1. számú mellékletének 8.6.
pontja szerint - mint művelődési intézményi szolgáltatás - adómentes
természetbeni juttatásnak minősül. Az adómentesség szempontjából nincs
jelentősége annak, hogy a kifizető költségvetési intézmény vagy más cég,
esetleg társaság.
(PM
Jövedelemadók Főosztálya 5436/1997. - APEH Adónemek Főosztálya
9270198305/1997.; AEÉ 1997/9.)
Foglalkozás-egészségügyi ellátás
Temetési
segély, foglalkozás-egészségügyi ellátás adójogi megítélése
[SzJA tv. 1. számú melléklet 1. 3. és 8. 6. pontjai, Tao. tv. 3. számú
melléklet A) fejezete]
1999/4. APEH iránymutatás
1. A SzJA tv. 1. számú melléklet 1.3. pontja alapján
adómentes a munkáltatótól, az érdekvédelmi szervezettől kapott
temetési segély. Az Adó és Ellenőrzési Értesítőben 1996/149. és az 1997/68.
számon megjelent szakmai iránymutatások megfogalmazzák, hogy a hatályos törvény
a folyósítási oldalról nem állít fel korlátot. Ennek alapján a temetési segélyt
akár az elhunyt munkáltatója nyújtja az elhunyt házastársa vagy
egyeneságbeli rokona részére, akár a munkavállaló kapja azt munkáltatójától
házastársa vagy egyeneságbeli rokona halála esetén, adómentes juttatásnak
minősül. A törvény tehát csak a jogosultak körét (házastárs, egyeneságbeli
rokon) szűkíti le.
Foglalkozás-egészségügyi
ellátás
2. A szövetkezet
által - a megváltozott munkaképességű dolgozóik részére - biztosított
gyógytorna és fizikoterápiás kezelés a SzJA tv. 1. számú melléklet 8.6. pontja
alapján, mint foglalkozás-egészségügyi ellátás, adómentes természetbeni
ellátásnak minősül, amely után sem SZJA, sem TB járulékfizetési-kötelezettség
nem keletkezik.
A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 44. § (1) bekezdése
rendelkezik arról, hogy azoknál a feladatoknál, ahol a munkavállaló
veszélyforrás hatásának lehet kitéve, a hatásos védelmet - többek között -
szervezési intézkedések alkalmazásával kell megvalósítani. Az 54. § (1)-(2)
bekezdése szabályozza, hogy az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos
munkavégzés érdekében a munkáltató köteles egy egységes és átfogó megelőzési
stratégiát kialakítani - amelynek megfelel például a beadványban szereplő,
kizárólag a megváltozott munkaképességű dolgozók által igénybe vehető
gyógytorna és kezelés. Mindezek mellett a munkáltató köteles értékelni a
munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, és ezen
értékelés eredménye alapján olyan megelőző intézkedéseket szükséges hoznia,
amelyek biztosítják a munkakörülmények javulását.
Tehát a szövetkezet által a megváltozott munkaképességű dolgozóknak a további
egészségromlásuk megelőzése érdekében nyújtott gyógytorna és fizikoterápiás
kezelés megfelel a munkavédelemről szóló törvényben foglaltaknak, így az
foglalkozás-egészségügyi ellátásnak minősíthető.
(Ezt támasztja alá az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény
is, amely 55. §-ának h) pontja rendelkezik arról, hogy a
foglalkozás-egészségügy feladata - többek között - a megváltozott
munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának kezdeményezése,
illetőleg az abban való részvétel.) A társasági adóról és az osztalékadóról
szóló 1996. évi LXXXI. törvény 3. számú melléklet A) fejezetének bevezető
rendelkezése alapján - mivel az említett gyógytorna és fizikoterápiás kezelés
(adómentes) természetbeni juttatásnak minősül - a vállalkozás érdekében
felmerült költségnek számít, összegével nem kell az adózás előtti eredményt
megnövelni.
(PM Jövedelemadók Főosztály 8858/1998. - APEH Adónemek Főosztálya
9280136388.; AEÉ. 1999/2.)
Temetési segély
adómentessége
(SzJA tv. 1. számú melléklet 1.3. pont)
1997/68. APEH iránymutatás
A munkáltatótól,
az érdekvédelmi szervezettől kapott temetési segély az SzJA tv. 1. számú
melléklet 1.3. pontja alapján adómentes.
A hatályos törvény
a folyósítási oldalról nem állít fel korlátot. Ennek alapján a segélyt nyújthatja
az elhunyt munkáltatója, az elhunyt házastársának a munkáltatója, sőt az
elhunyt egyeneságbeli rokonának a munkáltatója is.
A temetési segélyt
adómentesen folyósíthatja továbbá bármely érdekvédelmi szervezet is.
A törvény csupán a jogosultak körét szűkíti le az elhunyt házastársára,
vagy az elhunyt egyeneságbeli rokonára. Ennek alapján pl. az elhunyt
élettársa sem lehet adómentesen jogosult a segélyre.
(APEH Adónemek Főosztálya - Anf-207/1997.; AEÉ 1997/5.)
Kifizető sportintézményeiben
nyújtott szolgáltatás
A
sportrendezvény és a kifizető által működtetett sportintézmény fogalma
1994/263.
APEH iránymutatás
A SzJA törvény 7. § (1) bekezdésének 4.f) pontja alkalmazásában a
sportrendezvény fogalmát tágan lehet értelmezni, így beletartozik a dolgozónak ingyenesen
biztosított szabadidősport is.
A kifizető által működtetettnek minősül az az eset is, ha a
kifizető bérli a sportintézményt vagy annak egy részét, illetve szabadjegyet
biztosít a magánszemélyeknek. Az adómentesség feltétele lényegében az, hogy a
kifizető a sportintézmény költségvetéséhez valamilyen formában hozzájáruljon.
(PM 62.417/1994. Jövedelemadók Főosztálya - APEH
9240206690/1994. Adónemek Főosztálya, AEÉ. 1994/9.)
Gyógyfürdőbe
vásárolt bérlet adókötelezettsége
(SzJA
tv. 1. számú melléklet 8.2. pontjához)
1999/94.
APEH iránymutatás
A gyógyfürdőbe vásárolt éves bérlet adóköteles természetbeni
juttatásnak minősül, miután az nem felel meg sem az SzJA törvény 1. számú
melléklet 8.2., sem a 8.6. pontjában foglaltaknak. A gyógyfürdő ugyanis nem
sportintézmény, és gyógyüdülésről sem beszélhetünk. Ez az álláspont
nincs ellentmondásban az AEÉ 1994. évi 9. szám 263. pontjában foglaltakkal,
mivel ebben következetesen sportintézményről van szó, amibe formailag
legfeljebb az uszoda férhet bele.
(PM Jövedelemadók
Főosztálya 2734/1/99. - APEH Adónemek Főosztálya 1222495984/99., AEÉ 1999/9.)
Gyógyüdülő-beutalójegy
1995.
évi CXVII. tv. 1.sz. melléklet szerint azonban adómentes természetbeni
juttatásnak tekintendő.
8.2. Az egészségügyi hatóság által gyógyüdülőnek minősített
belföldi üdülőben ... a nem a társadalombiztosítás keretében igénybe vett
kedvezményesen nyújtott gyógyüdülő-beutalójegy értékéből az orvosi ellátási
költség értéke;
Hatályos
helyi adó rendelet
Hatályos helyiadó rendelet
letölthető word dokumentum